Norsk e-handel är inte lika internationell som svensk, men det finns en rad innovativa e-handlare som ligger i framkant. De mest spännande norska D2C e-handlarna som Remarkable skyltar inte heller med att de är från Norge.
Samtidigt har Posten Norge utvecklat en egen marknadsplats för matbutiker, förenklat returerna och satsat på återanvändbara emballage. Och lagerautomationslösningen Autostore är norsk. Det bubblar i e-handelsnorge.
I detta avsnitt samlar programledare Urban Lindstedt med Kjersti Pedersen, researchansvarig hos Bring, Alexander Haneng, direktör för digital innovation på Posten Norge samt Ole Martin Evensmo, grundare och vd Martech24.
Svenska e-handlare är mycket synliga i Norge, samtidigt som få norska e-handlare säljer utanför Norge förutom en handfull premium-varumärken inom outdoor. Norrmännen brottas inte bara med krånglet att ligga utanför EU utan också deras höga betalförmåga som får leverantörer att begära mer betalt av norska företag.
Posten Norge utsågs nyligen till Norges mest innovativa företag för tredje gången av tidningen Innomag. De belönas för initiativet att starta marknadsplatsen Amoi, returer via brevlådan och återanvändbart emballage. Samtidigt handlar norska konsumenter för mer pengar än sina svenska och danska bröder.
Lyssna också på Kunderna förväntningarna på leveransen ökar i Norden.