Hem » Posterton väljer att lansera brett på rätt marknader
Posterton

Posterton väljer att lansera brett på rätt marknader

Att lansera e-handel på flera marknader samtidigt har blivit allt vanligare hos svenska e-handlare, när man tidigare betade av en marknad i taget. Idag finns det exempel på aktörer som lanserar på 40 marknader på ett bräde.

Posterbutiken Posterton lanserade på åtta marknader samtidigt i december 2020 med lokaliserat innehåll. Strategin är att växa fort för att få synlighet hos Google. I dagarna har de lanserat i Belgien och Österrike och i nästa steg ska de testa i resten av EU med en engelskspråkig sajt. Visionen att bli en av de största posterbutikerna.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Mattias Skog, vd och grundare av Posterton samt Rabie Salem vd för översättningsbyrån Contentor. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och översättingsbyrån Contentor.

Vid senaste nyemissionen i november 2021 värderades Posterton till 100 miljoner sek. När Mattias Skog valde att starta posterbutiken Posterton fanns det redan 40 konkurrenter på den svenska marknaden. Men Mattias såg möjligheter att bygga företaget annorlunda än konkurrenterna och han hade stora insikter på marknaden efter att ha varit vice vd på konkurrenten Poster Store i 1,5 år.

Postertons lanserade direkt i Sverige, Finland, Danmark, Frankrike, Spanien, Tyskland, Nederländerna och Polen. Nyligen gick de in i Belgien och Österrike för att snart lansera i resten av EU.

Lyssna också på Innehållsstrategi för smartare tillväxt samt Bemz – att växa med hållbarhet.

Relaterade avsnitt