Med användarfokuserad SEO tar du ett helhetsgrepp om din webbutik för att lyfta såväl dina placeringar i Google som din trafik och dina intäkter.
Det gäller att stötta upp under hela kundresan för att inspirera din kund och hjälp henne att göra sina produktval. Annars missar du både försäljning och att bygga relation med din kund.
I detta avsnitt samtalar programledaren Christer Pettersson med Ulrika Viberg, grundare och vd på byrån Unikorn och med lång erfarenhet av SEO både lokalt och internationellt. Ulrika ger sitt bästa SEO-tips för en bättre kommunikation med dina användare.
SEO och organisk trafik blir bara viktigare och viktigare för e-handlare när konkurrensen hårdnar och kostnaden för att köpa relevant trafik ökar. Det finns en stor potential för många e-handlare att jobba med sitt innehåll under hela kundresan och inte fastna i produkt och pris.
Förutom användarvänlig SEO och hur man som e-handlare bör tänka för att ge kunden vad de förväntar sig inför ett onlineköp går de igenom senaste trenderna inom SEO och vad de innebär för dig som e-handlare:
Vad har effekten blivit av Core Web Vitals? Är det för sent att snabba upp sin sajt?
Hur hänger SEO och UX ihop när man ska jobba mer användarfokuserat?
Och hur kan du som e-handlare nå ut utanför din egen sida med kurerat innehåll som kan attrahera stora sökvolymer?