Ocados teknik för automatlager blir ICA:s biljett till dominans på nätet. ICA kommer att investera 600 miljoner kronor i e-handelsbolaget Acados e-handelsplattform och teknik för automatlager. Sammanlagt handlar det om investeringar på 1,1 miljarder kronor.
Bara under 2018 kommer ICA Gruppen att investera 200 miljoner kronor. Tillsammans med investeringar i fastigheter handlar det om sammanlagt 1,1 miljarder kronor under perioden 2018 till 2022, i ett pressmeddelande. Med investeringarna visar ICA att de menar allvar med att bli störst på mat på nätet och tillväxten för mat på nätet lär vidmakthålla sin höga tillväxt på 30 procent under Q1 2018.
Läs också: Digital mathandel sänker sällanköpshandeln
Brittiska Ocados e-handelsplattform för dagligvaror och har funnits på den brittiska marknaden sedan år 2000. Sedan tidigare har Ocado samarbetsavtal med andra dagligvaruföretag i Storbritannien, Kanada och Frankrike.
– Nu lägger vi grunden för nästa generations e-handelserbjudande och vi får en viktig pusselbit på plats för att förverkliga våra digitala ambitioner för hela ICA Gruppen. Vi har idag branschens mest effektiva processer för fysisk handel, och genom det här avtalet kan vi skapa de mest effektiva lösningarna även för e-handel, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
ICA Sverige kommer under 2021 byta till Ocados e-handelsplattform och kommer att bygga ett nytt högautomatiserat lager för e-handel i Stockholmsregionen som förväntas vara färdigt under 2022. Avtalet ger exklusivitet i Sverige och de baltiska länderna givet att ICA lever upp till vissa tillväxtmål.
– Ett automatiserat e-handelslager gör att vi kan ge kunderna ett bredare utbud och bättre leveranser, samtidigt som det effektiviserar ICAs logistikflöden, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.
Övergången till ny e-handelsplattform medför en nedskrivning relaterad till ICAs nuvarande e-handelsplattform. Nedskrivningen på ca 80 MSEK kommer att belasta ICA Gruppens nettoresultat i andra kvartalet 2018. Avtalet med Ocado förändrar inte ICA Sveriges befintliga affärsmodell där varje ICA-handlare äger kundrelationen.