Returprocessen inom e-handeln är trasig. Detta försöker Giab göra något åt genom att sälja returnerade varor i sin egen butik Returhuset och reparera reklamerade produkter för att sedan sälja dem.

Det finns e-handlare som slänger returer under ett visst ordervärde eftersom de saknar rutiner och system för en effektiv returhantering. Här har GIAB i Staffanstorp hittat en nisch att hantera stora e-handlares returer och reklamationer.

Oavsett om en e-handlare använder logistikpartners som utnyttjar förnyelsebara bränslen eller sätter upp solfångare på sina lagerlokaler är i det i slutändan tillverkningen av produkterna som står för den största miljöpåverkan. Därför är oerhört viktigt vilka produkter vi väljer att sälja och att returen inte blir början på en resa till soptippen.

I avsnitt 176 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Matilda Jarbin som är COO hos GIAB som har hittat ett nytt mer hållbart sätt att hantera stora e-handlares returer.

Förra året omsatte GIAB 202 miljoner kronor. Verksamheten står på två ben, dels hanterar de skadeärenden åt försäkringsbolag där de kan erbjuda försäkringskunderna en reparerad telefon när de exempelvis tappat telefonen i toaletten.

Man sparar 55 kilo koldioxid vid försäljning av en rekonditionerad mobiltelefon i jämförelse med att sälja en ny. För en laptop är besparingen 250-300 kilo koldioxid. Och en e-handlare som säljer rekonditionerad elektronik kan tillgodoräkna sig den besparingen i sin miljöredovisning.

Den andra delen av verksamheten är att hantera returer och reklamationer åt större e-handlare som Cdon och Babyshop eller varumärken som Audio Pro. Giab kan reparera en reklamerad produkt för att sedan sälja den i sin egen nätbutik Returhuset, på Tradera eller Blocket.

Nästa steg för GIAB är att etablera sig i hela Norden och sedan Tyskland. De är mycket optimistiska om Tyskland eftersom landet är känt för sina höga returgrader.

Lyssna också Easycom.com utvecklar smart digital logistik för e-handel och Att göra logistiken till ett konkurrensmedel.

Kommentarerna är stängda