Det finns många kompetenta e-handelsplattformar i Sverige, men nu konsolideras marknaden. Jetshop och Storm bildar en koncern som kommer att omsätta över 100 miljoner kronor. Tidigare i år köpte Kodmyran plattformen Sitedirect. Affärssystemet Visma har köpt både e-handelsplattformen Wikinggruppen och magento-konsulten Trollweb.

Vi tittar också närmare på varför Svensk Handel upplöser föreningen Svensk Digital Handel och granska hur populära Amazon är egentligen.

I avsnitt 180 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Fatima Ekekrantz, COO på marketing automation-plattformen Symplify samt Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Det finns ett stort antal mindre svenska e-handelsplattfomar, men flera uppköp och sammanslagningar tyder på konsolidering på marknaden. Vilket nog är nödvändigt med tanke på en ökad internationell konkurrens. Arne Andersson på Postnord tror att tiden är över för större plattformar som Oracle och Hybris eftersom de mindre plattformarna kan vara mer snabbrörliga.

Föreningen Svensk Digital Handel har upplösts och de näringspolitiska frågorna ska flyttas över till organisationen Svensk Handel. Utvecklingen för ett nordiskt mönster och känns logisk enligt podd-panelen.

Mer än 12 procent av svenskarna har handlat på svenska Amazon.se sedan lanseringen, visar en ny studie från Ekonomihögskolan i samarbete med undersökningsföretaget Norstat. Panelen konstaterar att det är nog inte särskilt mycket egentligen.

Lyssna också på E-handelsplattformarnas framtid.

Kommentarerna är stängda