Hem » Hyreshyllan testar nygammal affärsmodell
Margareta Törnblad, Netonnet

Hyreshyllan testar nygammal affärsmodell

Med tjänsten Hyreshyllan testar Netonnet att hyra ut hemelektronik till privatpersoner. Netonnet har identifierat att det finns en efterfrågan hos kunderna och att uthyrning är en möjlighet till mera hållbara affärsmodeller.

Netonnet har tagit fram en enkel och flexibel modell där kunderna via nätet kan välja att hyra en produkt 6 till 48 månader. Frågan är hur stor hyresmodellen kan bli inom svensk e-handel?

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Margareta Törnblad, chef Strategisk tjänsteutveckling hos Netonnet och ansvarig för Hyreshyllan hos Netonnet.

På 1980- och 90-talet var tv-uthyrning med Thorn Tv-uthyrning stort i Sverige, men bättre delbetalningstjänster och billigare tv-apparater fick kunderna överge hyresmodellen. Nättjänster som Netflix och Spotify har fått konsumenterna allt mer bekväma med att hyra en tjänst istället för att köpa en produkt. Privatleasing av bil blir allt vanligare samtidigt som nya aktörer hyr ut kläder och sportutrustning. Hyresmodellen tar allt större utrymme.

Netonnet vill utveckla sitt tjänsteutbud. Vid sidan om uthyrning arbetar Netonnet på att förbättra sina installationstjänster och förra året började Netonnet att sälja begagnade produkter.

Lyssna också på Beleco sätter hyrtrenden inom designmöbler. Lyssna också gärna på avsnitt Something Borrowed utmanar fast fashion med nätuthyrning.

Relaterade avsnitt